Grönt Stockholm

Dialog istället för betyg

In Barn, Skola on 25 maj, 2010 at 10:33

Ännu en gång bekräftar forskare att betyg från sexan inte alls uppmuntrar barns lärande, tvärtom. Betyg skapar stress och får effekten att eleven upplever att det inte är lönt att anstränga sig.

Alla elever och föräldrar har rätt att veta hur skolarbetet går i förhållande till målen. Detta sker bäst genom en hela tiden pågående dialog som bygger på ömsesidighet. Det är inte ytterligare bedömning som behövs utan möjlighet att tidigt sätta in stöd och åtgärder. Betyg från sexan är en omodern  och felaktig utveckling i skolan.

Skolan ska vara en plats för nyfikenhet och kunskap där barn och unga växer som människor. Elever med god självkänsla har lättare att nå goda resultat. Alla elever ska lära och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och ges det stöd de behöver.

Läs mer…

Advertisements
  1. ”Alla elever ska lära och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och ges det stöd de behöver.”
    Precis! Alla skall inte gå på gymnasiet heller!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: